Historian med Legolas för er som inte vet!

Allt började i december 2010.

Vi tittade på en anonns och det stod typ säljes/bytes..
vi kolla på filmer om och om igen, bilder och läste anonns texten flera gånger.
vi kom på att byta Dazlatan mot Legolas, eftersom att zlatan skulle bli för liten..
men det var inte alls att vi VILLE byta ellllller sälja zlatan, han var bäst,bäst,bäst♥
Men . Det blev så iallafall vi fick lägga till lite eftersom legolas var tävlad o.s.v och zlatan var bara 2/3 år.
Han kom efter ungefär två veckor troja, och han kom runt fem på kvällen han var försenad och vi gick och väntade och väntade, men sen ringde han som körde legolas och andra hästarna och sa att han börja närma sig!
Jag tog med mig grimmskaft och vi stod senare vid "storvägen" och väntade, jag mamma , och sussi!
Och sen kommer hästbussen och sedan när den stannat så kommer mannen ut och öppnar lämen.
Ut kommer Legolas och jag tar honom och går ut, han är rädd. Han är spänd, men tyr sig endå till mig från allra första början.. Han får gå in i boxen direkt när han kom ner till stallet, dom andra hästarna i stallet gnäggade och han kollade på dom med en skräck blick, men vi hade jul pynta så det var granris som hände ut från fönstren och över alltid, jul kulor i taket & mysigt!
Efter han ätit lite så går jag in i boxen och ska klappa honom, men han är inte med på det utan ställer sig i ett hörn och kolla bort pricis som "slå mig inte, snälla"
men jag gick fram med ett äpple har jag för mig och gav han , då han tog det och sedan kolla bort, jag klappade honom på halsen och sa fin pojk.
mamma & jag hader köpt ett helt nytt vinter täcke som jag skulle sätta på honom men han fick total panik.
Trodde att han aldrig hade haft ett täcke på sig! :o
sedan ville jag inte köra det , utan sussi fick till slut på han det, av skakningar och skygg.. han flög fram om man tog eller borta på bak bena, han kasta sig bakåt om man tog på öronen. han var super känslig för allt!
dagen efter skulle jag ta hovarna, det gick ju inte. han kasta sig och jag våga inte ta bakhovarna..
sedan i ridningen var han galen het och drog, och var spänd och svårt att slappna av.
Men sen i hoppningen var han ennu mer omöjlig, han bara gasa som 110 km/timmen mot alla hinder oavsett 30 cm eller 80 .

Första hoppträningen för Gunillia Nylander så fick vi skritta mot alla hinder, sen gick inte att trava eller galoppera , då han stack.

Det var roligt, men igentligen inte.
Han stegra över flera gånger när jag red själv i dressyren , han va inte villig och va rädd, för han ville gö som han ville och jag ville som jag ville o.s.v

Men efter månaders träningar

så har vi nu tävlat L:B i dressyren , testat på L:B hoppning med 3 rivningar och hoppat 110 enstaka hinder, han är cool lugn på gången, arbets villig och vi galoppera mot alla hindrer, tar alla hovar med lätt het, kan kasta på täcken utan att han flyger i väderet! han är lugn på olika miljöer och är mkt fin och tryggare ponny! hans självförtroende är dubbla 100 ggr bättre en förut.
Han är känslig & svår riden , han ser lätt ut, men satans ej, han är inte en lätt ponny att rida!


lite om våra framgångar..

Du är allt jag nånsin önskat, du är allt jag nånsin drömt.
Jag älskar dig min fina Legolas
från Moa.

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback