Gick omkull igår

Jag och Jazzi gick omkull igår. Inte kul!
Det började jätte bra! Var på bra humör, tänkte att jag skulle få till ett riktigt bra dressyrpass själv hemma nu, eftersom att vi har 10-20 cm snö ute, så man kan rida i paddocken. Skrittade fram, kortade tyglarna och böjde henne lite i sidorna, och sen började jag trava.
hon halkade aldrig, så det var ingenting man tänkte på direkt. Travade på, hon gick i lite låg form, och ja gjorde lite tempoväxlingar. Hon kändes verkligen som vanligt! :)
Kortade tyglarna och red henne i lite högre form, hon blir alltid lite trotsigare då men när hon blir varmare är det inga problem.

 Var längst bort i paddocken, kolsvart ute var det också. Fortsatte att göra lite tempoväxlingar, och samlade traven lite, och då körde hon upp huvudet. När hon gör det, så tänker hon stegra. Hon stannar, och tänker precis lyfta när jag hinner svänga undan i en liten volt. Gör halt när jag svänger tillbaka åt samma riktning som vi var innan, och börjar skritta. Efter några steg så stegrar hon en gång, svänger, och sen bara typ vek sig benen för henne och vi ligger på backen. Det kändes som att det var i slowmotion, allt gick sakta när jag väl låg på backen. Eller så låg hon verkligen över mitt ben ett tag..vet inte riktigt. Hon kastar sig upp, och går stressad iväg mot staketet. Det var jätte kallt ute, hade mjukisar och vinterridbyxor, men frös ändå. Och det var ju ganskalös snö, så det vart riktigt kallt om benet hon "landade" på. Jag vågade inte röra mig. Trodde på riktigt att jag hade brutit benet! Kände ingenting, för det var så kallt, men rörde sakta på det, och ingenting gjorde ont. Även fast jag hade haft en häst över benet, så gjorde det inte ont o___O ställde mig upp, och gick sakta mot jazzi. Gick in i stallet till mamma, vågade verkligen inte rida där. Men gick ut till paddocken och hoppade upp. Skrittade bara, skrittade upp spår , så det är spår i hela paddocken. Det vart det ju såklart inte, men nästan i halva iallafall.

Det var ju blankis under snön.
MEN hon har både snösulor och 4 broddar på varje hov. Så förstår ändå inte hur hon kunde halka så mycket, för jag svängde ju inte så snävt.

Idag får hon vila. Millan ska sättas igång snart igen också. :)




Så måste jag göra när hon stegrar, svänga undan henne så hon måste ner på marken igen. Det spelar ingen roll hur det ser ut, om jag måste göra det på träning, tävling eller något, måste göra det, för annars slutar hon aldrig.



//Emilia

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback